woensdag 26 september 2012

Born to Die in France 1 - Het liedje




De link met motorrijden zit in dit liedje diep verstopt in de tekst. Ik had het niet in de gaten toen ik de CD te leen kreeg van oud-collega, Peter Evers. Hij zei: "Toen ik bij het concert was van Hayseed Dixie, viel het me op dat er veel bikers in de zaal waren. Het is dus motormuziek en geschikt voor je blog." Na één luisterbeurt was ik wel overtuigd van deze ongewone country-band en hun te gekke muziek, maar een connectie met motorrijden had ik niet kunnen ontdekken. Gelukkig keek ik in het CD-boekje en daar zag ik bij de tekst van "Born to die in France" de foto van een man bij een motor. Dus ik begin meteeen aandachtig de tekst te lezen (ja ik lijd aan blogdeformatie) en mijn vermoeden wordt bevestigd: dit is een motorliedje.

Foto uit CD-boekje.

"Born to Die in France" is een rustige gitaarballade met minimale instrumentatie en met een serieuze tekst. Eigenlijk is het een uitzondering in het oeuvre van Hayseed Dixie die toch vooral feestelijke countryliederen ten gehore brengen. Het lied is geschreven door John Wheeler ook opererend onder de naam Barley Scotch en als zodanig bekend als zanger van Hayseed Dixie. De uitvinders van de "Grass Rock". Een ruige muziekstijl gebaseerd op de country met hoofdrollen voor banjo, fiddle en dobro maar met duidelijke invloeden uit de Hard Rock.



Hayseed Dixie
Hayseed Dixie nam het lied op in 2007 voor hun CD "No Covers". Het gaat over een motortocht door Frankrijk waarbij de hoofdpersoon veel tegenslag ondervindt. Zoals: schapen op de weg, hagel, douaniers. De twijfel slaat toe en de hoofdpersoon vraagt zich wanhopig af of hij net als zijn overgrootvader, die gesneuveld is in WO I, geboren is om te sterven in Frankrijk.

"I've done rode my motorbike across most of France today
and I could make it to the Swiss border if the sheep
would get out of my way.
But it's raining glass and the sun's gone black
so death's still got a chance.
Maybe I was born to die in France."



Albert Camus
Dat je gedachten flink kunnen afdwalen tijdens een motorrit verwerkt Wheeler in het eerste en derde couplet. Waarin de lange vingers van de belastingdienst, het nut van paspoortcontroles, de overheid die alleen de belangen beschermt van de rijken, en de Verlichting (Eeuw van de rede) worden behandeld.


Het lied is opgedragen aan Albert Camus, een Franse filosoof die te boek staat als de grondlegger van het absurdisme. Een tegenstroming van de Verlichting. Volgens Camus zijn er drie soorten mensen, zij die geloven dat het leven betekenisloos is en daarom zelfmoord plegen, zij die een kunstmatige betekenis (zoals geloof of een politieke overtuiging) aanhangen om hun leven te vullen, en zij die zich realiseren dat het leven betekenisloos is en zichzelf toch in leven houden. De laatste groep noemt Camus de absurde helden. In zekere zin kun je de hoofdpersoon uit "Born to die in France" ook onder deze categorie scharen. Uiteindelijk verzoent de hoofdpersoon zich met zijn situatie en waagt hij het erop in het laatste couplet en geeft hij gas:


"Sometimes I can forgive the truth.
Other times I lie.
I've never been afraid to  live.
I've never been afraid to die.
Tonight I pull the throttle full and leave it up to chance
maybe I was born to die in France."
 Na 5 minuten begint het liedje maar de uitleg vooraf vind ik erg komisch.



John Wheeler zelf is een fanatiek motorrijder en Hayseed Dixie plant haar tournees zo, dat Wheeler met zijn motor van optreden naar optreden kan jakkeren. Hij bezit een Triumph Bonneville.

Triumph Bonneville van John Wheeler


Top 5 Motorliedjes Hayseed Dixie:

 1 Born to Die in France - Over de absurde motorrit van een absurde held.
2 The Rider Song - Een song voor de motorrijder, of gaat het over alcohol?

3 You can always leave town - Als je een motor hebt, niet verkopen dus.

4 Ramblin' Man / Don't Cry for Me - Om een zwerver op een motor hoef je geen traan te laten.

5 In the Backyard - Als je achtertuin groot genoeg is, kun je er in crossen. 



2 opmerkingen:

  1. Leuk verhaal Olaf! Filmpje is echt grappig. Hayseed heb ik ervaren als een zeer energieke band. Gaaf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt Peter. Let op er volgen nog 2 afleveringen over Hayseed Dixie!

    BeantwoordenVerwijderen